consultancy

Supply chain optimalisatie

Ieder product dat verkocht wordt moet een bepaalde weg afleggen om uiteindelijk bij de klant te komen. Het product moet bijvoorbeeld van een fabrikant naar een groothandel, van de groothandel naar de (web)winkel en belandt uiteindelijk via een bezorger bij de klant. De supply chain start bij de fabrikant en eindigt in dit voorbeeld bij de klant, de schakels ertussen verdienen allemaal aan de verkoop van een product. Wanneer er een aantal schakels geëlimineerd kunnen worden kan dit de winst voor u verhogen en voordeliger uitpakken voor de leveringstijd van het product, en daardoor serviceverhogend werken.

Winst verhogen door supply chain optimalisatie
Veel fabrikanten en groothandels werken via de traditionele B2B structuur, dit houdt in dat zij uitsluitend leveren aan bedrijven. Echter kunnen deze bedrijven door gebruik te maken van het internet ook de consumentmarkt bedienen. Via een internetwinkel kunnen fabrikanten en groothandels op een laagdrempelige manier de B2C markt betreden. Hierdoor wordt het mogelijk om hetzelfde product te verkopen aan consumenten voor doorgaans een hogere prijs dan gebruikelijk was in een B2B situatie. Een ander voordeel is dat het product sneller geleverd kan worden dan via de traditionele weg, aangezien er één (in geval van groothandel) of twee schakels (in geval van fabrikant) van de supply chain weggevallen zijn.

Supply chain optimalisatie door ICT in te zetten
Dankzij ICT toepassingen wordt het mogelijk om efficiënter te werken. Koppelingen zoals SAP zorgen ervoor dat u weet hoeveel artikelen er op voorraad zijn, wanneer nieuwe leveringen binnen komen en welke artikelen onderweg zijn naar uw klanten. Daarnaast zorgt het webwinkelsysteem ervoor dat uw klanten geautomatiseerd digitaal de factuur ontvangen. Dankzij een koppeling met een boekhoudpakket zoals Exact of accountview wordt ook uw eigen boekhouding volledig geautomatiseerd bijgewerkt.

Optimaliseer uw supply chain door ICT toepassingen en verhoog uw winst door automatisering én verhoog het serviceniveau richting uw klanten

Unieke producten aanbieden dankzij supply chain optimalisatie
Een andere methode voor fabrikanten om de B2C markt te betreden is door producten op maat aan te bieden. Deze producten kunnen consumenten via een webwinkel of een app samenstellen waarna de order in behandeling genomen kan worden. Hierdoor blijft het traditionele B2B kanaal intact echter worden specifieke orders rechtstreeks met de fabrikant van het product afgehandeld. Hierdoor kan dankzij het elimineren van een aantal schakels in de supply chain het serviceniveau verhoogd worden.

Goedkoper omgaan met verzendingen door supply chain optimalisatie
Als online aanbieder van producten loopt u al gauw tegen een kostenpost aan voor het verzenden van de producten. Deze prijs kunt u doorberekenen in uw prijs richting de consument echter kunt u ook besparen door uw voorraad en verzending te outsourcen. Hiervoor kan een E-fulfilment partij worden ingeschakeld, zij hebben doorgaans een afspraak met pakketbezorgers en kunnen hierdoor de bestellingen goedkoper versturen. Een ander voordeel is dat u zelf geen of een kleiner magazijn hoeft te hanteren, waarmee u kosten bespaard. Door een koppeling te leggen tussen uw webwinkelsysteem en het e-fulfilmentbedrijf kan de verzending geheel geautomatiseerd verlopen.